Sympozium

Srdečně Vás zveme na 7. sympozium zdravotní péče o hudebníky

Datum: 16. listopadu 2024 v 9.00h
+ iCal / Outlook export: 7-sympozium.ics
+ Přidat do Google kalendáře
Místo: koncertní sál ZUŠ Charlotty Masarykové, Vokovická 32/3, Praha 6 (Mapy.cz) (Google Maps)
Informace ke stažení:

Programem sympozia jsou tentokrát následující témata:
Improvizace – cesta k přirozenému a svobodnému hudebnímu projevu
Tréma a psychická pohoda hudebníka
Úvod do Alexanderovy techniky. Praktický seminář pro hudebníky

Program

  • 8:30 – 9:00 registrace účastníků
  • 9:00 – 10:00 Jiřina Marešová, Improvizace – cesta k přirozenému a svobodnému hudebnímu projevu
  • 10:00 – 10:15 přestávka
  • 10:15 – 11:15 Kateřina Jagla – Tréma a psychická pohoda hudebníka 
  • 11:15 – 11:30 přestávka
  • 11:30 – 13:30 Alicia Castaño Cubells – Úvod do Alexanderovy techniky. Praktický seminář pro hudebníky
  • 13:30 Předpokládané ukončení akce




Životopisy lektorů a podrobnější sylaby jejich přednášek

Jiřina Marešová – „Improvizace – cesta k přirozenému a svobodnému hudebnímu projevu“

Co je improvizace? Tvořivost, osobitost, invence, subjektivita, radost, relax, soustředěný intenčně-komplexní proces, užití i popření pravidel? Ano, tím vším improvizace může být. Přednáška se zaměří na cesty a možnosti, jak se pomocí tvořivých improvizačních procesů vracet sám k sobě, ke svému vlastnímu hudebnímu vyjadřování, prožívání, sebevědomí, jak lépe chápat a interpretačně využívat hudební struktury, jak se uvolnit při hře, při samotném veřejném vystoupení, jak případně opět nastartovat cestu k přirozenému, opravdu vlastnímu, uvolněnému, radostnému, jistému, a zároveň prožitému hudebnímu projevu.

Mezi nejzajímavějšími českými hudebními osobnostmi Jiřina Marešová zaujme mimo jiné šíří svých aktivit. Mezi nejlepší varhaníky se etablovala na poli staré i soudobé hudby, ale snad ještě výrazněji ve volné improvizaci, která je v současnosti těžištěm její tvorby. Je vyhledávanou komorní hráčkou a o své zkušenosti se dělí v rámci pedagogické práce.

Varhany vystudovala na Pražské konzervatoři u prof. Josefa Popelky a na HAMU v Praze u doc. Jaroslava Tůmy. Za uvedení do světa improvizace vděčí prof. Jaroslavu Vodrážkovi. Ve studiu pokračovala na Hochschule für Musik und Theater Hamburg ve třídě prof. Wolfganga Zerera, v rámci doktorandského studia na pražské HAMU a na mnoha mistrovských kurzech (Německo, Francie, Rakousko, Polsko) zaměřených na stylovou interpretaci staré hudby a improvizaci. V současnosti působí pedagogicky na HAMU a na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, podílí se na edukačních programech České filharmonie.

Účast ve finále Mezinárodní soutěže ve varhanní improvizaci v rakouském Schläglu (2004) a v semifinále soutěže Pražské jaro (2006) potvrzují její umělecké kvality. Koncertovala na významných hudebních festivalech (Smetanova Litomyšl, Teatrum Kuks, Prague Music Performance, Audite Organum, Svatováclavský hudební festival, Lípa Musica, Festival barokních umění Český Krumlov, Český varhanní festival, Orlicko-kladský varhanní festival, Varhany znějící apod.). Spolupracuje s vynikajícími sólisty (Simona Šaturová, Jana Semerádová, Vilém Veverka, Irena Troupová ad.), s významnými orchestry (Česká filharmonie, SOČR) a soubory (Collegium Marianum, Capella Ornamentata, Musica Florea, Ensemble Damian, Hof-Musici, Haydn ensemble, ad.). Pro premiérové provedení nastudovala řadu děl současných českých skladatelů (L. Matoušek, I. Kurz, Z. Zahradník, J. Vöröšová, J. Dadák, Vl. Franz ad.). Podílí se na uměleckých projektech s divadelními soubory (např. v pražském Národním divadle, Švandově divadle, Geisslers Hofcomoedianten ad.), tanečníky (+420 people, historické tance) a výtvarníky.

V rámci projektu Historické varhany Čech a Moravy nahrává pro Český rozhlas, natočila přes desítku CD se sólovou, komorní i autorskou hudbou.


Kateřina Jagla
Tréma a psychická pohoda hudebníka

Můžeme se zbavit trémy?
Lze dosahovat profesionálních úspěchů v souladu s životním štěstím?
Jak vést děti a dospívající k tomu, aby se nemuseli trápit nervozitou a nadbytečným stresem?

Tohle jsou velmi časté otázky jak hudebníků, tak pedagogů a rodičů. Práce s emocemi a myšlenkami je stále velké téma, které se v běžném školství nedostatečné rozvíjí.
V rámci přednášky Tréma a psychická pohoda hudebníka se dozvíte, jak přistupovat k rozvoji hudebního sebevědomí tak, aby vás (nebo vaše žáky) neomezovala tréma a mohli jste si hudbu naplno užívat.

Kateřina Jagla je cellistka, hudební mentorka a terapeutka metody RUŠ. Klasické hudební vzdělání, které získala na Janáčkově akademii v Brně, ji inspirovalo k detailní práci na technice a k rozšiřování svého klasického repertoáru. Během studií získala nespočet hráčských zkušeností, ať už jako sólistka, členka orchestru, nebo komorní hráčka (Česká filharmonie, PKF, Moravská filharmonie Olomouc, Trio noc Colore). Mimo klasickou hudbu měla možnost spolupracovat i s několika kapelami (Republic of Two, Dirty Old Dogs).

Akademický svět a hudební scéna jí ale dlouho připadaly jako velmi nehostinné prostředí, proto se rozhodla hledat vlastní cestu, jak se při tvoření plně ponořit do flow, objevit svůj potenciál a jak se vymanit ze svazujícího strachu – udělat chybu. Její vášní je probouzet v hudebnících (profesionálních i těch volnočasových) divokost a nespoutanost.

V současnosti se věnuje hlavně individuálnímu mentoringu, přednáškám a tvorbě on-line koučovacích programů pro hudebnice a hudebníky všech úrovní.


Alicia Castaño Cubells
Úvod do Alexanderovy techniky. Praktický seminář pro hudebníky

Alexanderova technika je účinnou metodou pro zlepšení držení těla, dýchání a svobody pohybu – klíčových aspektů pro hudebníky, kteří chtějí zlepšit svůj výkon a snížit riziko zranění. Během tohoto dvouhodinového workshopu prozkoumáme, jak může uvědomění si těla a správné používání těla proměnit způsob, jakým hrajete na svůj nástroj. Prostřednictvím jednoduchých, praktických cvičení se naučíte identifikovat a uvolnit zbytečné napětí, čímž dosáhnete větší lehkosti a plynulosti ve vašem výkonu. Tento přístup nejen zlepší vaši techniku, ale také posílí vaši fyzickou i duševní pohodu, což vám umožní plně si užívat hudební prožitek.

Alicia Castaño Cubells je energická a zkušená profesionálka s širokým záběrem ve školení, zákaznickém servisu a performativním umění. Její silné stránky jsou odolnost, týmová spolupráce a schopnost vytvářet podporující prostředí, ať už pracuje v byznysu nebo v umění.

V rámci svého současného zaměstnání v BlueLink International CZ Alicia vede workshopy a školení na nové produktové řady a zároveň poskytuje zákaznický servis prostřednictvím různých komunikačních kanálů. Její předchozí zkušenosti zahrnují výuku současného tance na Mezinárdní konzervatoři Praha, kde navrhovala a vedla lekce pro studenty herectví, tance a mediálních studií.

V letech 2001 až 2019 pracovala Alicia jako performerka, spolupracovala s významnými společnostmi a režiséry, jako jsou Verte Dance, Studio Alta, Jaume Policarpo, Santiago Ribelles a Tony Tacher. Její práce zahrnovala interpretaci složitých choreografických pokynů a přispívání k úspěšné realizaci různorodých uměleckých projektů.

Kromě svého uměleckého zázemí pracovala Alicia nezávisle jako choreografka, vypracovávala strategické plány, rozpočty a smlouvy a prezentovala projekty na mezinárodních festivalech a v divadlech.

Alicia je certifikovanou lektorkou Alexanderovy techniky z Constructive Teaching Centre v Londýně. Také tři roky studovala katalánskou filologii na Univerzitě ve Valencii a absolvovala profesionální výcvik v European Dance Development Centre v Arnhemu v Nizozemsku.



Vstupné

  • pro členy Společnosti (s uhrazeným členským příspěvkem) je vstupné zdarma
  • pro ostatní registrované 400 Kč (studenti 300 Kč)
  • vstupné bez registrace na místě (nebude-li kapacita sálu již naplněna) 450 Kč

Vzhledem k omezené kapacitě sálu prosíme všechny účastníky o předchozí registraci přes náš registrační formulář:

Vstupenka na sympozium 16. listopadu 2024 v 9.00h

Pokud se chcete zúčastnit sympozia, je nutné se nejprve přihlásit nebo zaregistrovat, jinak nelze získat zvýhodněné vstupné.

Zbylé vstupenky do naplnění kapacity sálu bude možné zakoupit na místě před začátkem akce bez registrace za 450 Kč.

Přihlášení uživatelů